- Szczegóły
- OPS
- Dodatek mieszkaniowy
- Odsłony: 0
Kto może uzyskać
Otrzymasz dodatek mieszkaniowy, jeśli spełnisz WSZYSTKIE poniższe warunki:
- masz prawo do mieszkania albo domu jednorodzinnego, czyli:
- jesteś jego właścicielem,
- masz spółdzielcze własnościowe lub spółdzielcze lokatorskie prawo do lokalu,
- wynajmujesz albo podnajmujesz je na umowę,
- czekasz na mieszkanie zamienne albo socjalne – jeśli masz orzeczenie sądu, że przysługuje ci taki lokal,
- twój średni miesięczny dochód z 3 miesięcy przed złożeniem wniosku jest równy albo niższy niż 2862,19 zł na jedną osobę w gospodarstwie domowym (czyli 40% przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej – sprawdź wysokość przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej w serwisie GUS). Jeśli twój dochód jest wyższy – dostaniesz dofinansowanie, ale pomniejszone o kwotę nadwyżki. Na przykład twój średni dochód z ostatnich 3 miesięcy to 2962,19 na jedną osobę w gospodarstwie domowym. Przekraczasz więc 2862,19 zł o 100 zł, bo 2962,19 zł − 2862,19 zł = 100 zł. Urzędnik w gminie obliczył, że dodatek wyniesie dla ciebie 200 zł. Ta kwota będzie jednak pomniejszona o kwotę nadwyżki. Ostatecznie dostaniesz więc 100 zł, bo 200 zł − 100 zł = 100 zł.
- powierzchnia twojego mieszkania albo domu jest równa albo niższa niż 45,5 m2. Jeśli powierzchnia mieszkania lub domu jest większa, ale nie przekracza 52,5 m2 – otrzymasz dodatek mieszkaniowy pod warunkiem, że powierzchnia wszystkich pokoi i kuchni jest mniejsza niż 60% powierzchni użytkowej mieszkania albo domu.
Informację o powierzchni mieszkania albo domu możesz znaleźć na przykład:
- w akcie notarialnym,
- w umowie najmu,
- u zarządcy budynku.
Co musisz przygotować
- wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego – pobierz w swoim urzędzie miasta albo gminy lub ośrodku pomocy społecznej (ewentualnie ze strony internetowej tych instytucji) i wypełnij. Jeśli mieszkasz w mieszkaniu – zarządca budynku albo inna osoba, której płacisz czynsz, musi potwierdzić twój wniosek. Jeśli mieszkasz w domu jednorodzinnym – takie potwierdzenie nie jest potrzebne,
- deklaracje o dochodach – wszystkich osób, które mieszkają w mieszkaniu albo w domu, z ostatnich 3 miesięcy – pobierz w swoim urzędzie miasta albo gminy lub ośrodku pomocy społecznej (ewentualnie ze strony internetowej tych instytucji) i wypełnij,
- dokumenty, które potwierdzają powierzchnię użytkową albo oświadczenie o wielkości powierzchni użytkowej domu – jeśli jesteś właścicielem domu. W oświadczeniu podaj też łączną powierzchnię pokoi i kuchni oraz informacje o wyposażeniu technicznym domu,
- dokumenty, które potwierdzają wysokość wydatków, jakie poniosłeś w związku z zajmowaniem mieszkania lub domu w miesiącu poprzedzającym dzień złożenia wniosku.
wypełniony i prawidłowo potwierdzony wniosek o przyznanie dodatku mieszkaniowego, wraz z załącznikiem dotyczącym wydatków na mieszkanie za ostatni miesiąc
- deklarację o dochodach gospodarstwa domowego za okres 3 miesięcy kalendarzowych poprzedzających dzień złożenia wniosku;
- dokumenty na podstawie których zadeklarowano dochody z tytułu zatrudnienia tj. zaświadczenia o dochodach
- aktualne decyzje potwierdzające wysokość emerytur, rent organów wydających te decyzje – do wglądu lub w celu sporządzenia kserokopii,
- inne zaświadczenia i dokumenty– zależne i istotne od indywidualnych przypadków i sytuacji rodzinnej,
- oświadczenia złożone pod odpowiedzialnością karną
- właściciel domu jednorodzinnego jest obowiązany dołączyć kopię aktu notarialnego, oraz zaświadczenie organu właściwego w sprawie wydania pozwolenia na budowę, potwierdzającego powierzchnię użytkową, w tym łączną powierzchnie pokoi i kuchni, oraz wyposażenie techniczne domu.
- w przypadku najmu lub podnajmu mieszkania, lub posiadania innego tytułu prawnego na podstawie którego Wnioskodawca zamieszkuje w mieszkaniu/domu, należy dołączyć stosowną umowę.
Co musisz zrobić
- Zbierz wszystkie potrzebne dokumenty.
- Złóż je w Ośrodku Pomocy Społecznej w Nowogardzie – od miesiąca stycznia 2025 r.
- Czekaj na decyzję.
Kiedy składasz dokumenty
W dowolnym momencie
Gdzie składasz dokumenty
Ośrodek Pomocy Społecznej w Nowogardzie ul. 3 Maja 6, Dział Świadczeń Rodzinnych (pok. 10-11, informacje tel. 913920200, 913925268)
Masz trzy możliwości złożenia wniosku:
- zanieś do Ośrodka Pomocy Społecznej w Nowogardzie,
- wyślij pocztą,
- ePUAP: ops-nowogard
e-Doręczenia: AE:PL-24079-54243-ETDGW-30
Do 30 dni od złożenia wniosku dostaniesz decyzję o przyznaniu dodatku. Przed wydaniem decyzji urząd może przeprowadzić wywiad środowiskowy. W trakcie takiego wywiadu urzędnik sprawdza podane przez ciebie dochody, stan majątkowy, liczbę osób, które faktycznie mieszkają w gospodarstwie domowym czy powierzchnię mieszkania.
Jeśli decyzja będzie pozytywna – będziesz dostawać dodatek przez 6 miesięcy, do 10 dnia każdego miesiąca. Dodatek będzie wypłacany:
- w gotówce albo przelewem na konto – jeśli jesteś właścicielem domu,
- zarządcy budynku albo innej osobie, która pobiera od ciebie opłaty – jeśli mieszkasz w mieszkaniu.
Jeśli będziesz zalegać z opłatami za mieszkanie albo dom przez co najmniej 2 miesiące wypłata dodatku zostanie wstrzymana.
Ile możesz otrzymać
Wysokość dodatku obliczy dla ciebie urzędnik w twojej gminie. W 2022 roku wynosił średnio 275,80 zł.
Wysokość dodatku zależy od:
- dochodów i liczby osób w gospodarstwie domowym,
- wysokości wydatków na utrzymanie mieszkania,
- stawek czynszu najmu w mieszkaniowym zasobie gminy.
Do wydatków na utrzymanie mieszkania wlicza się na przykład: czynsz, wydatki związane z kosztami eksploatacji, zaliczki na koszty zarządu nieruchomością wspólną, opłaty za energię cieplną, wodę, odbiór śmieci.
Jeśli w mieszkaniu albo domu nie masz centralnego ogrzewania, ciepłej wody albo gazu przewodowego z zewnętrznego źródła – dodatkowo możesz dostać ryczałt na zakup opału.
Jak obliczyć powierzchnię mieszkania
Dodaj powierzchnię poniższych pomieszczeń:
- pokój
- kuchnia, spiżarnia,
- przedpokój, hol, korytarz,
- łazienka,
- inne pomieszczenia mieszkalne i gospodarcze.
Nie wliczaj powierzchni, które mają wysokość mniejszą niż 1,90 m, czyli:
- balkonów, tarasów, loggi,
- antresoli,
- szaf i schowków w ścianach,
- pralni, suszarni,
- wózkowni, strychów,
- garaży, piwnic, komórek na opał.
Ustawa z dnia 21 czerwca 2001 r. o dodatkach mieszkaniowych (Dz.U. z 2023 r. poz. 1335). Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 26 kwietnia 2013 r. w sprawie sposobu przeprowadzania wywiadu środowiskowego, wzoru kwestionariusza wywiadu oraz oświadczenia o stanie majątkowym wnioskodawcy i innych członków gospodarstwa domowego, a także wzoru legitymacji pracownika upoważnionego do przeprowadzenia wywiadu (Dz.U. poz. 589).
dokumenty do pobrania:
- Wniosek o dodatek mieszkaniowy
- Deklaracja o dochodach
- Oświadczenie o dochodach niepodlegających opodatkowaniu
- Zaświadczenie o zarobkach
- Info o wysokości opłat za lokal
- Oświadczenie do wniosku - ryczałt i wywiad
- Oświadczenie o dochodach - ryczałt
- Oświadczenie z nr konta
- Informacja o lokalu
- Oświadczenie o wysokości alimentów