Usługi sąsiedzkie to świadczenie pomocy społecznej o charakterze opiekuńczym, które organizowane są w miejscu zamieszkania.

Adresatami programu są osoby które mają problemy z samodzielnym funkcjonowaniem ze względu na stan zdrowia, prowadzący samodzielne gospodarstwa domowe lub mieszkający z osobami bliskimi, które nie są w stanie zapewnić im wystarczającego wsparcia.

W ramach usług sąsiedzkich może być świadczona pomoc w następującym zakresie:

  • pomoc w zaspokajaniu podstawowych potrzeb życiowych,
  • prostą podstawową opiekę higieniczno-pielęgnacyjną – czynności podstawowe, które nie wymagają specjalistycznego przygotowania,
  • w miarę potrzeb oraz możliwości zapewnienie kontaktów z otoczeniem.

Usługi sąsiedzkie mogą być świadczone siedem dni w tygodniu , w wymiarze nie większym niż 30 godzin w miesiącu , nie więcej niż trzy godziny dziennie, chyba że okoliczności i sytuacja świadczenioborcy wymaga wydlużenia czasu świadczenia usług.


Kto będzie mógł świadczyć pomoc?

Osobą wykonującą usługi sąsiedzkie może być osoba która:

  • jest pełnoletnia
  • nie jest członkiem rodziny osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie
  • nie jest oddzielnie zamieszkującym małżonkiem ( wstępnym lub zstępnym) osoby, dla której mają być świadczone usługi,
  • złożyła organizatorowi usług sąsiedzkich oświadczenie o zdolności pod względem psychofizycznym do świadczenia tego typu usług,
  • zamieszkują w okolicy osoby, na rzecz której są świadczone usługi sąsiedzkie
  • ukończyła szkolenie w zakresie udzielania pierwszej pomocy,
  • została zaakceptowana przez organizatora usług i osobę, na rzecz której usługi te mają być świadczone.

Aby otrzymać pomoc w formie usług sąsiedzkich, osoba zainteresowana tą formą wsparcia musi złożyć w tutejszym Ośrodku podanie. Do podania należy dołączyć zaświadczenie lekarskie oraz aktualną decyzję o dochodach. Następnie pracownik socjalny przeprowadza wywiad środowiskowy.


Wymagane dokumenty to:

  1. podanie
  2. dowód osobisty
  3. decyzje o dochodach
  4. zaświadczenie od lekarza
  5. inne dokumenty wskazane przez pracownika socjalnego


Odpłatność za usługi opiekuńcze

Korzystanie z usług sąsiedzkich może być odpłatne częściowo odpłatne lub nie odpłatne. Wysokość odpłatności zależy od dochodu osoby lub rodziny oraz wykorzystania własnych możliwości, uprawnień i zasobów.

Odpłatność za usługi opiekuńcze reguluje: Uchwała Nr XV/177/25 Rady Miejskiej w Nowogardzie z dnia 19 marca 2025


Podstawa prawna

  • Na podstawie art. 50 ust.1,1a,3a,3b,4a,4b,6a, art 106 ust 1 i 4, art 107 ust 1 ustawy z dnia 12.03.2004 r. o pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 2024 r. poz. 1283)
  • Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2024 r. w sprawie zweryfikowanych kryteriów dochodowych oraz kwot świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej (tj. Dz.U. z 2024r. poz. 1044)
  • Uchwała Nr XV/177/25 Rady Miejskiej w Nowogardzie z dnia 19 marca 2025 w sprawie określenia szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze, specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi, szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat, jak również trybu ich pobierania oraz szczegółowych warunków przyznawania usług sąsiedzkich, ich wymiaru i zakresu usług sąsiedzkich, sposobu rozliczania wykonywania takich usług

Ośrodek Pomocy Społecznej
ul. 3 Maja 6, 72-200 Nowogard

Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej tel. 91 39 26 290

  • Emilia Bas


Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
www.ops.nowogard.pl

ePUAP: ops-nowogard

e-Doręczenia: AE:PL-24079-54243-ETDGW-30

Biuro Obsługi Interesanta: tel / fax: 91 39 26 251
Justyna Sosińska

 

Kasa : 91 39 26 250

Katarzyna Kałużka - Podinspektor

Pokój nr 1 – Zespół ekonomiczno – administracyjny: tel. 91 39 26 252

  • Aleksandra Jarmakowska - Główna Księgowa
  • Edyta Kulak - Inspektor ds. Finansowo Księgowych
  • Sylwia Święcicka – Inspektor


Pokój nr 2 –Zespół do spraw realizacji świadczeń: tel: 91 39 26 253

  • Paulina Liszniańska – Kierownik
  • Danuta Sankowska –  Pracownik Socjalny 


Pokój nr 3 - Zespół do spraw pracy środowiskowej: tel. 91 39 26 254

  • Marlena Duszyńska - Starszy Pracownik Socjalny
  • Katarzyna Rekus – Pracownik Socjalny

Pokój nr 4 - Zespół do spraw pracy środowiskowej: tel. 91 39 26 289

  • Tomasz Jagodziński – Starszy Specjalista Pracy Socjalnej – Koordynator
  • Sylwia Serocka – Starszy Specjalista Pracy Socjalnej
  • Bogumiła Walczak – Starszy Specjalista Pracy Socjalnej
  • Agnieszka Głąbecka - Starszy Pracownik Socjalny
  • Sara Gołąb – Aspirant Pracy Socjalnej

Pokój nr 5 -Zespół do spraw pracy środowiskowej: tel. 91 39 26 249

  • Jadwiga Olszowa – Specjalista Pracy Socjalnej
  • Bogusława Ziółkowska – Starszy Specjalista Pracy Socjalnej

Pokój nr 6 – Zespół Interdyscyplinarny : tel. 91 39 26 290

  • Emilia Bas - Dyrektor Ośrodka Pomocy Społecznej
  • Justyna Stasiewicz – Przewodniczący Zespołu – Podinspektor

Pokój nr 7 –Zespół Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego: tel. 91 39 20 200

  • Sylwia Buriak – Inspektor
  • Sylwia Rojko - Inspektor
  • Adrian Domaradzki – Pomoc Administracyjna


Pokój nr 8 – Kierownik Zespołu Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego:

tel. 91 39 25 268

  • Agata Lalik


Pokój Nr 9 –
  tel. 91 39 25 268

Zespół do spraw usług opiekuńczych, Specjalistyczne Usługi Opiekuńcze, Korpus Wsparcia Seniora, Karta Seniora, Karta Dużej Rodziny :

  • Paulina Andrysiak – Inspektor


Pokój nr 10 - Zespół do spraw pracy środowiskowej oraz Asystenci Rodziny: tel. 91 39 20 200

  • Beata Gała – Starszy Specjalista Pracy Socjalnej
  • Aleksandra Sienkiewicz – Aspirant Pracy Socjalnej
  • Dominika Więzowska – Asystent Rodziny
  • Joanna Bańkowska – Asystent Rodziny

 

Pokój nr 11 -Zespół Świadczeń Rodzinnych i Funduszu Alimentacyjnego oraz Dodatki Mieszkaniowe : tel. 91 39 20 200

  • Agnieszka Zamara – Podinspektor
  • Bożena Ptaszek – Pomoc Administracyjna
  • Justyna Wiącek – Pomoc Administracyjna

 

Pok nr 12 - Zespół do spraw rozwoju społeczności lokalnej : tel. 91 39 26 248

  • Magdalena Rogojsza – Główny Specjalista

 

Placówka Wsparcia Dziennego „Promyk” : tel. 9139 26 315

  • Sylwia Pietrewicz - kierownik
  • Monika Tandecka - Wychowawca