Rola rówieśników – świadek też ma wybór

W każdej sytuacji przemocy rówieśniczej pojawiają się trzy role: sprawca, ofiara i świadkowie. To właśnie świadków jest najwięcej. Ich reakcja – lub jej brak – ma ogromny wpływ na to, czy przemoc się utrzyma, czy zostanie zatrzymana.


Kim jest świadek?

Świadkiem może być każdy, kto:

  • widzi przemoc na własne oczy,
  • słyszy o niej od rówieśników,
  • zauważa skutki przemocy u kolegi czy koleżanki.

Bycie świadkiem nie oznacza biernego patrzenia. To także moment, w którym trzeba dokonać wyboru: wesprzeć ofiarę czy milczeć i tym samym wzmocnić sprawcę.


Dlaczego świadkowie milczą?

  • strach przed zemstą sprawcy,
  • obawa przed odrzuceniem przez grupę,
  • brak wiary, że zgłoszenie coś zmieni,
  • przekonanie, że „to nie moja sprawa”.

 Te obawy są naturalne, ale milczenie powoduje, że ofiara zostaje sama, a sprawca czuje się bezkarny.


 Jak świadek może pomóc?

 1. Wspierając ofiarę

  • podejść do niej po zdarzeniu i okazać solidarność („widzę, że to było niesprawiedliwe”),
  • zaproponować wspólne zgłoszenie sytuacji dorosłym,
  • nie zostawiać jej samej na przerwach czy poza szkołą.

 2. Reagując na miejscu

  • jeśli to bezpieczne – powiedzieć: „Przestań, to nie jest w porządku”,
  • zmienić temat, odwrócić uwagę grupy,
  • przerwać „łańcuch śmiechu”, nie dołączać do drwin.

 3. Szukając pomocy

  • poinformować nauczyciela, pedagoga lub rodzica,
  • zgłosić cyberprzemoc dorosłym lub administratorom serwisów,
  • pamiętać, że reakcja świadka nie jest donoszeniem, ale obroną słabszych.


Dlaczego reakcja świadków jest tak ważna?

  • sprawca traci publiczność, która daje mu poczucie siły,
  • ofiara zyskuje wsparcie i przestaje czuć się samotna,
  • cała grupa uczy się, że przemoc nie jest akceptowana.


 Przesłanie na dziś

Świadek nigdy nie jest neutralny. Brak reakcji oznacza przyzwolenie.

Wybierając wsparcie dla ofiary, stajesz się częścią rozwiązania, a nie problemu.